Асинхрони мотор при пуштању у рад повуче из мреже знатно већу струју од номиналне. То неповољно утиче на остале потрошаче у мрежи. Детаљно о начинима пуштања мотора у рад се учи у педмету "Електричне машине". Један од начина смањења полазне струје код мотора са краткоспојеним ротором је пуштање у рад помоћу ручне или даљинске команде Y-∆. На овај начин се мотор укључи да ради у споју статорских намотаја у Y, а кад се мотор "залети", веза намотаја се пребаци у ∆. Пребацачем Y-∆ могу се пуштати у рад само мотори чији су статорски намотаји предвиђени за сталан рад у ∆. Ако је при вези у ∆ намотај статора на напону 3x380V,при вези у Y ће сваки намотај бити изложен напону U/1.73 = 380/1.73 = 220V. Ako је импеданса мотора zk,линијска струја при вези у Y је:
Када мотор постигне брзину онда се веза намотаја пребаци у ∆, тада је струја по фази мања од линијске 1,73 пута, а линијски и фазни напони су исти. За исту импедансу мотора по фази zk, струја по фази је а линијска струја је: Однос линијских полазних струја при спрези у Y и ∆ је: Према томе полазна линијска струја при вези у звезду је три пута мања од полазне линијске струје при вези у троугао. Мана овог начина пуштања мотора у рад је што се са смањењем струје смањује и полазни моменат, па се на овај начин не могу пуштати у рад мотори који крећу под оптерећењем:дизалице,кранови, вентилатори итд.
|